آیا می دانید هواپیما قبل از پرواز چه مراحلی را طی می کند؟ – روزیاتو – یونیدروید برنامه نویسی

نشستن در سالن انتظار در ساختمان ترمینال فرودگاه، یک روند معمول برای تمامی کسانی است که قصد سفر با هواپیما را دارند
موتورهای هواپیما در طول پرواز برق و نیروی لازم برای حرکت را تولید می کنند، اما تمامی هواپیماهای مسافربری یک موتور جت کوچک دارند که الکتریسته لازم در زمان پارک هواپیما را تامین می کند. به آن واحد توان کمکی یا APU می گویند.

۵- بارگیری

Rampie به کارمند خط هوایی گفته می شود که وظیفه بارگیری و تخلیه بار هواپیما را به عهده دارند.

کامیون های حمل غذا نیز در این مرحله وارد عمل می شوند. جعبه های این کامیون ها با ارتفاع درهای آشپزخانه هواپیما تطابق دارد و تا ورری در بالا می روند.

تحویل غذا به آشپزخانه هواپیما

پس از رسیدن به ترمینال، خلبان ها به سمت گیتی که برایشان مقرر گشته می روند و منتظر می مانند تا سرپرست تیم رمپ (پلکان متحرک) باتون های نارنجی و درخشان خود را در هوا تکان دهند.

در غیر این صورت، پله های متحرک به هواپیما نصب شده و مسافران از پله ها پایین می روند و روی رمپ راه رفته یا با اتوبوس به ترمینال منتقل می شوند.

برخی از هواپیماها پله های مخصوص خود را دارند.

در فرودگاه های بزرگ و بین المللی این مسیر تاحدی پیچیده و گیج‌کننده است اما در فرودگاه های معمولی یک باند و رمپ ساده برای آن در نظر گرفته شده است.

۴- پیاده شدن از هواپیما

۱۰- آماده پرواز و تیک‌آف

هواپیما آماده پرواز است

البته در سال های اخیر، تکنولوژی های جدید برای تاکسی کردن هواپیما استفاده می شوند که از جمله می توان به یدک‌کش های تحت کنترل خلبان یا موتورهای الکتریکی که روی موتور فرود هواپیما نصب می شود، اشاره کرد. هر دو این تکنولوژی ها به مصرف بهینه سوخت هواپیما و کاهش سرو صدای آن کمک شایانی می کنند.

در این مرحله، خلبان متوجه می شود که آیا باید در ورودی منتظر بماند یا دستوراتی که سرپرست رمپ می گوید را انجام دهد!

خلبان باید پشت خط زرد توقف کند

واحد توان کمکی در انتهای مخروط هواپیما قرار دارد و خلبان ها آن را برای تامین انرژی سیستم های هواپیما روشن می کنند. اما باید بدانید که این سیستم، سوخت بسیار زیادی از باک هواپیما مصرف می کند به همین خاطر، در بیشتر فرودگاه ها از سیستم انرژی زمینی یا ژنراتورهایی که در پارکینگ نصب می شوند، برای تامین انرژی وسیله نقلیه استفاده می کنند.

APU برای تامین انرژی سیستم ها و تهویه هوای هواپیماست

هنگامی که سرعت هواپیما برای توقف کامل در حال کم شدن است، ایستگاه نهایی چرخ های جلوی هواپیما یک خط رنگی روی رمپ است که با مدل هواپیما تطابق دارد. این رمپ، هواپیما را به نقطه درست برای سوار شدن مسافران حمل می کند.

یکی از کارهایی که رمپی ها انجام می دهند، خالی کردن مخزن سرویس بهداشتی داخل هواپیما و پر کردن آن آب تمیز در مخازن آب است. البته این کار در تمامی توقف های هواپیما صورت نمی گیرد.

در این مرحله همه کارهای لازم برای پرواز هواپیما صورت گرفته. مسافران جدید سوار شده اند، درهای کابین بسته شده است. هواپیما آماده پرواز به مقصد جدید است و تیک‌آف صورت می گیرد.

image

image

خدمه کیترینگ هواپیما، باکس های مصرف شده را تحویل گرفته و بسته های جدید را با برچسب هایی که مبدا و مقصد پرواز روی آنها درج شده را به مهماندارها تحویل می دهند.

۳- اتصال

اما در این بین، وسایل نقلیه و افراد گوناگون اقداماتی را به انجام می رسانند تا هواپیما آماده پرواز شود و به موقع و بدون تاخیر، مسافرگیری و پرواز صورت بگیرد. برای اینکه بدانید این اتفاق ها چیستند و چه کارهایی در زمان انتظار شما روی هواپیما صورت می گیرد، از شما دعوت می کنیم تا ادامه مطلب را از نظر بگذرانید.

نشستن در سالن انتظار در ساختمان ترمینال فرودگاه، یک روند معمول برای تمامی کسانی است که قصد سفر با هواپیما را دارند. اما آیا تاکنون به این فکر کرده اید که وقتی شما منتظر هستید، آن بیرون چه کارهایی در دست انجام هستند و چه اتفاقاتی روی می دهند؟

۹- بازگشت هواپیما به باند

یدک‌کش درست در مقابل چرخ جلوی هواپیما پارک می کند.

هواپیمایی که قرار است سوار آن شوید، تازه از مقصد دیگری به زمین نشسته و سریع دور زده و از بخش فرود به بخش پرواز تغییر مسیر می دهد.

پوشبَک زمانی صورت می گیرد که هواپیما به وسیله وسایل نقلیه ای که تاگ (یدک کش) یا تراکتور نامیده می شوند، از گیت فرودگاه به باند یا تاکسی‌وِی برگرداننده می شود.

۸- سوخت گیری

هواپیما در هر توقف سوخت گیری نمی کند.

هواپیما نیازی ندارد که پس از هر بار توقف، سوختگیری کند. تیم فنی و اجرایی هواپیما به خوبی می دانند که چه میزان سوخت برای تردد هواپیما در طول یک روز نیاز است و بنابراین از زمان دقیق سوخت‌گیری دوباره آن نیز مطلع هستند.

سوخت‌گیری در رمپ

Rampie به کارمند خط هوایی گفته می شود که وظیفه بارگیری و تخلیه بار هواپیما را به عهده دارند.

یا، با استفاده از ارسال داکت به داخل هواپیما، هوای داخل کابین را تهویه می کنند. هواپیماهای بزرگ به دو سیستم تهویه هوا در کابین خود نیاز دارند.

هنگامی که پنل دسترسی هواپیما باز می شود و اتصال به واسطه کابل های بسیار محکم و قوی برقرار می شود، منبع انرژی عوض شده و موتورها خاموش می شوند.

در این مرحله، مسافران در داخل کابین به صف ایستاده اند تا هر چه سریع تر از هواپیما خارج شوند. اگر گیت مجهز باشد، مسافران از طریق پلی که به درهای سمت چپ جلو وصل می شود، خارج خواهند شد.

پله های متحرک برای پیاده کردن مسافران

نزدیک به خروجی، یدک‌کش درست در مقابل چرخ جلوی هواپیما پارک می کند. یدک‌کش ممکن است توسط نوار دوار مستقیما به چرخ‌دنده دماغه هواپیما وصل شود یا ممکن است این امر توسط یدک‌کش چرخشی انجام بگیرد. این تاگ‌ها، چرخ دماغه را تا پیش از حرکت هواپیما در جای خود نگه می دارند.

حمل هواپیما با یدک‌کش

۶- انبار کردن غذا

تحویل غذاهای تازه برای مسافران جدید

۷- تمیز کردن سرویس بهداشتی

تمیز کردن سرویس بهداشتی و تخلیه مخزن توالت هواپیما

به محض فرود هواپیما در باند، مسئولان مراقبت زمینی به خلبان، راه هواپیما (تاکسی کردن هواپیما) را اعلام می کنند. (راه تاکسی با باند فرق دارد.)

رمپی ها بارها را روی تسمه نقاله می گذارند تا در طرف دیگر، همکارانشان ساک ها و بارها را از روی تسمه برداشته و سوار ماشین حمل بار کنند. در مرحله بعدی، بارها روی نوار نقاله ریخته شده و مسافران می توانند در سالن تحویل بار، ساک و چمدان ها خود را بردارند.

۱- پارک کردن هواپیما

هدایت هواپیما با باتون های نارنجی

در حالی که در سمت چپ مسافران در حال پیاده شدن هستند، در سمت راست هواپیما پس از باز شدن در محل نگهداری بارها، تسمه نقاله یا لودر (بارکننده) – بسته به نوع هواپیما – به هواپیما وصل می شود.

پس از باز شدن در محل نگهداری بارها، تسمه نقاله یا لودر (بارکننده) – بسته به نوع هواپیما – به هواپیما وصل می شود.

۲- تامین انرژی هواپیما

تمامی هواپیماهای مسافربری یک موتور جت کوچک دارند که الکتریسته لازم در زمان پارک هواپیما را تامین می کند.

APU همچنین انرژی سیستم های کنترل هوای هواپیما را نیز تامین می کند و خوشبختانه، هوا و دمای داخل کابین هنگامی که هواپیما پارک شده را در بهترین حالت حفظ می کند. همانند انرژی زمینی، برخی از فرودگاه ها با استفاده از داکت های انعطاف پذیر با قطرهای بسیار بزرگ، هوای سالم و مناسب را وارد کابین می کنند.

تجهیزات تهویه هوا و انرژی زمینی هنگام استراحت هواپیما در رمپ، انرژی لازم این وسیله نقلیه را تامین می کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *