چند دقیقه با سیمولاکرا ؛ تکنولوژی تا چه اندازه می تواند بی رحم باشد؟ – یونیدروید برنامه نویسی

سیمولاکرا (Simulacra) عنوان کوتاهی نیست و سازنده در این مدت سعی کرده به مباحث گوناگونی در اثرش بپردازد اما چیزی که بازی بیشتر از همه به آن پرداخته تکنولوژی، دنیای آنلاین و نگاه به آن ها از یک دریچه دیگر است: «همه این ها بخشی از بازی در فضای مجازی هستند، مگر عکس های پروفایل مان ورژنی بهتر از خودمان نیستند؟»

سیمولاکرا به نوعی ادامه معنوی سارا گم شده (SIM – Sara Is Missing) به حساب می آید که دو سال پیش منتشر شد و به خاطر ایده جالبش توانست میان کلیشه های ترسناک اسمارت فون ها یک تجربه کوتاه اما متفاوت به وجود بیاورد

سیمولاکرا هم همینگونه است، در اینجا نیز به صورت عجیبی موبایل دختری با نام آنا (Anna) به دستان شما افتاده و بعد از نمایش ویدیویی از وی تصمیم می گیرید عکس ها و اس ام اس هایش را بخوانید، با نزدیکانش ارتباط برقرار کنید و به شبکه های اجتماعی که او فعالیت دارد سر بزنید تا شاید سر نخی از گمشده داستان به دست بیاورید.

همچنین پازل ها درگیرکننده تر شده اند و در موبایل آنا، بخش های بیشتری برای جستجو وجود دارد. همین پرداخت گسترده تر به عناصری غیر از کلمات و البته دادن آزادی خیلی زیادتر در انتخاب تصمیمات، سیمولاکرا را به یک قدم رو به جلو برای بازی های اصطلاحا «موبایل های گمشده» (Lost Phone) که البته خودشان زیر مجموعه سبک متن محور هستند، کرده است.

سیمولاکرا

در لاتین، Simulacra به معنای یک شباهت وهمی و خیالی است

اگر به زبان انگلیسی تسلط نسبی دارید و از علاقه مندان به آثار ترسناک/هیجانی، خارج از کلیشه های همیشگی هستید سیمولاکرا برای شما ساخته شده است. بازی همان ویژگی های جذاب سارا گم شده را اما این بار در ابعاد بزرگ تر ارائه می دهد و این معجون همچنان می تواند آدرنالین خون تان را بالا ببرد.

SIMULACRA

  • SIMULACRA
  • قیمت: 4.99 دلار
  • سازنده: Kaigan Games
  • سیستم عامل: iOS و اندروید
  • حجم: 354 / 241 مگابایت

در بخش اپلیکیشن های دیجیاتو بخوانید:

سیمولاکرا به نوعی ادامه معنوی سارا گم شده (SIM – Sara Is Missing) به حساب می آید که دو سال پیش منتشر شد و به خاطر ایده جالبش توانست میان کلیشه های ترسناک اسمارت فون ها یک تجربه کوتاه اما متفاوت به وجود بیاورد. در این بازی موبایل دختری با نام سارا را پیدا می کردید و باید با جستجوی تلفن همراهش از سرنوشت او سر در می آورید.

به نظر می رسد این نوع گفت و گوها فقط محدود به ایران نیست

سیمولاکرا (Simulacra) عنوان کوتاهی نیست و سازنده در این مدت سعی کرده به مباحث گوناگونی در اثرش بپردازد اما چیزی که بازی بیشتر از همه به آن پرداخته تکنولوژی، دنیای آنلاین و نگاه به آن ها از یک دریچه دیگر است: «همه این ها بخشی از بازی در فضای مجازی هستند، مگر عکس های پروفایل مان ورژنی بهتر از خودمان نیستند؟»

نمی خواهیم سیمولاکرا را عنوانی بی نقص جلوه دهیم. در این سبک (ترکیب عناصر ترسناک با المان های متن محور) بازی بیش از اندازه طولانی می شود و گاهی اقات از رمق می افتد. از طرفی بازیگرها، به غیر از خود آنا (در سیمولاکرا از تصاویر، ویدیوها و صداهای واقعی استفاده شده است) بازی ماندگاری از خود به جای نمی گذارند.

در واقع تمام بازی درون موبایل اتفاق می افتد و همین مسئله هم باعث شده تا نسبت به بقیه عناوین سبک متن محور (Text Based) بازی بیشتر از تصاویر، ویدیوها و صدا استفاده کند و وجود جمله های فراوان بازیکن را خسته نکند. المانی که در سارا گم شده هم آن را دیدیم اما با سیمولاکرا، شاهد ابعاد گسترده تر آن در کنار یک داستان پر شاخ و برگ تر هستیم.

بازی شروع مرموزانه خوبی دارد، کاراکترهایش را به درستی وارد داستان می کند و به آن ها هویت های مختلف می بخشد، هر تصمیمی که بگیرید یک نتیجه متفاوت خواهد داشت و البته در لا به لای روایت قصه اصلی، به نکاتی می پردازد که در جامعه امروزی خیلی زیاد آن را میبینیم.

با این حال هیچکدام از مشکلاتی که گفتیم باعث نمی شوند تا سیمولاکرا به هدفش نرسد. ساخته جدید استودیو استودیو کایگان گیمز (Kaigan Games) همانند برادر بزرگترش، بازیکن را درگیر داستان می کند و او را به ماجراجویی هیجان انگیز/روانشناسانه می فرستد که پایانش را خودش با تصمیم هایش باید رقم بزند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *